Honda
A legendás. 1983-as bemutatása óta, a mai napig rengeteg rajongója akad. Három szériában gyártották, és mind a három a mai napig igen kelendő portéka a használtautó piacon. Súly és teljesítmény aránya kiváló, ehhez társul még a sportos agresszív megjelenés. Kevesen tudják, de a CRX először nem sportautónak készült, hanem egy 5 literes határ alatt fogyasztó fiatalos kisautónak. Természetesen mára már kultusza van a Honda CRX autóknak.
Honda CRX
1. generáció 1983-1987
Ez volt az első generációs Honda CRX, amely részben a 3. generációs Honda Civicre épült. Fő cél a fogyasztás és teljesítmény és vezetési élmény összhangja volt. Ez annyira jól sikerült, hogy talán a mai napig a legismertebb Honda modellsorozat az összes közül, és hatalmas rajongó tábort szerzett magának az évek során. Persze a jó teljesítménynek köszönhetően sok darab semmisült meg az idők folyamán, ezért ritkaság egy-egy szépen megőrzött, megépített első generációs CRX.... Eleinte az Amerikai belpiacon (USDM) hátsó üléssor nélkül forgalmazták, Európába azonban a már jól ismert 2+2-es ülésrendszerrel került, bár az első és második generációra is jellemző, és a tulajok is vállalják, hogy a hátsó üléssor inkább büntető pad. A fentebb említett üzemanyag fogyasztási "versenyt" az 1.3 literes 57lóerős motor nyerte, melynek fogyasztásától a mostani Toyota Prius tulajok is elsárgulnának az irigységtől. Persze egy CRX-et még vezetni és élvezetes ez mellett. Sokan a gokartokhoz hasonlítják a vezetési élményt, a kiváló kormányzás, és alacsony építés mellé társult súly/lóerő aránynak köszönhetően.
Technikai adatok
USA | Japán / Európa | Európa | ||||||
Japán | ||||||||
1984-1987 | 1985 | 1986-1987 | 1984 | 1985-1987 | 1986-1987 | |||
DX | HF | Si | Si | 1.5i | 1.6i-16 | 1.6i-16 | ||
Kapacitás | 1488 cc | 1342 cc | 1488 cc | 1488 cc | 1488 cc | 1590 cc | 1590 cc | |
Motor | SOHC 12V / carb | SOHC 12V / carb | SOHC 12V / EFI | SOHC 12V / EFI | SOHC 12V / EFI | DOHC 16v / EFI | DOHC 16v / EFI | |
Sűrítési arány | 9.2:1 | 10.0:1 | 8.7:1 | 8.7:1 | 8.7:1 | 9.3:1 | 9.3:1 | |
Teljesítmény | 76 @ 5500 | 60 @ 5500 | 91 @ 5500 | 91 @ 5500 | 100 @ 5750 | 135 @ 6500 | 125 @ 6500 | |
Maximális Nyomaték | 84 @ 3500 | 73 @ 3500 | 93 @ 4500 | 93 @ 4500 | 96 @ 4500 | 112 @ 5000 | 103 @ 5500 | |
Szabályzás | 6500 rpm | 6000 rpm | 6500 rpm | 6500 rpm | 6500 rpm | 7000 rpm | 7000 rpm | |
0-60 mph | 10.1 sec | ~ 12 sec | 8.7 sec | 8,5 mp | 8,5 mp | 7.5 sec | 7.7 sec | |
negyed mérföld | 17.2 sec | 18,6 mp | 16.2 sec | 16,7 mp | 16,8 mp | 16.0 sec |
16.2 sec | |
végsebessége | 169 km/h | 150 km/h | 185 km/h | 185 km/h | 185 km/h | 202 km/h | 197 km/h | |
Sebességváltó áttételek | 2,38 / 1,76 / 1,18 / 0,85 / 0,71 | 2.92 /? /? /? / 0,65 | 3,30 / 1,99 / 1,35 / 1,00 / 0,79 | 2,92 / 1,76 / 1,19 / 0,87 / 0,71 | 2,92 / 1,75 / 1,18 / 0,85 / 0,71 | 3,18 / 1,94 / 1,35 / 1,03 / 0,88 | ||
Sebességváltó Végáttétel |
4.27 | 3.58 | 4.27 | 4.40 | 4.27 | 3.87 | ||
Fékek elöl / hátul | 9.1 "hűtött tárcsa / 7.1" (tömör tárcsa / dob a HF modellen) |
7.5 "hűtött tárcsa / 7.1" | 7.6 "hűtött tárcsa / 7.1" drum | |||||
Gumiabroncsok | 175/70R13 Michelin MXL, 13x5.0 "acél | 165/70R13 | 175/70R13 Michelin MXL, 13x5.0 "-os könnyűfém | 185/60R14 Yokohama AX323, 14x5.0 "-os könnyűfém | 175/70R13 Bridgestone (Eur), 13x5.0 "könnyűfém | 185/60R14, 5.0x14 "könnyűfém | 185/60R14 Dunlop SP Sport, 5.0x14 "könnyűfém |
Honda CRX
2. generáció 1988-1992
A klasszikus mindenki által ismert 2. generációs CRX. Korát megelőző, és a mai napig időtálló formavilág jellemzi. 1988-ban áttervezték a Civicet, és ezzel együtt a CRX is új formát kapott, mely még sportosabb, még vadabb megjelenést adott az autónak. futóműve is jelentősen módosult, hiszen a testvérmodell 4. generációs Civic futóművét kapta meg, így már elöl hátúl független felfüggesztéssel rendelkezett. A választék 5 motorból állt, melyek sorrendben: 1.5l HF (62Le/4500rpm), 1.5l DX (92Le/6000rpm), 1.6l Si (108Le/6000rpm), 1.6l DOHC (130Le/6800rpm) és végül a B16A1 VTEC (152Le/7600rpm). Az Integra után a második Honda volt, mely megkapta a VTEC, változó szelepvezérlésű motort. Japán piac a B16A motort kapta, mely az SiR jelzéssel került forgalomba 159Le teljesítménnyel. Európa i-VT néven kapta meg a B16A1 motort, mely 152 lóerős teljesítményt tudott magából kipréselni. Jellegzetessége a hátsó lámpák felett megtört szélvédő, vagy akár mondhatnánk úgy is, hogy az átlátszó csomagtér ajtó. A DOHC motorral szerelt változatokat úgymond "púpos" géptetőről lehet felismerni, illetve az i-VT modellt az első átalakított lökhárítójáról. Idős kora ellenére ma is az egyik legkeresettebb elérhető árú sportautó, hisz minden benne van, ami az élményautózáshoz szükségeltetik. Tökéletes felfüggesztés, kormányzás, erős motor a könnyed lapos karosszériával ötvözve, alacsony vezetési pozíció. Talán csak egyetlen "hibája" van, hogy könnyű szerkezeténél fogva, a mai autók közt nagyon gyenge az ütközés védelme. Pont ezen okok miatt, mára nagyon kevés a törésmentes példány belőle.
Technikai adatok
HF | DX | Si | 1.6i | 1.6i-VT | 1.6 SiR | |
Motor | 4 hengeres, SOHC 8 szelep | 4hengeres, SOHC 16 szelep | 4 hengeres SOHC 16 szelep | 4 hengeres DOHC 16 szelep | 4 hengeres DOHC 16 szelep VTEC | 4 hengeres DOHC 16 szelep VTEC |
Kapacitás | 1493 | 1493 | 1590 | 1590 | 1595 | 1595 |
Sűrítési arány | 9.6:1 | 9.2:1 | 9.1:1 | 9.5:1 | 10.2:1 | 10.2:1 |
Teljesítmény | 62le / 4500rpm | 92Le / 6000rpm | 108Le / 6000rpm | 130Le / 6800rpm | 152Le / 7600 rpm | 159Le / 7600 rpm |
Maximális Nyomaték | 90Nm / 2000rpm | 89Nm / 4500rpm | 100Nm / 5000rpm | 106Nm / 5700rpm | 112Nm / 7100rpm | 116Nm / 7100rpm |
Önsúly | 870kg | 940kg | 970kg | 1000kg | 1000kg | 1000kg |
Legnagyobb sebesség | ||||||
Gyorsulás 0-100 km / h | 12s | 10.1s | 9.5s | 8.5s | 8.1s | 7,9s |
Hossz / szélesség / magasság | 3770 / 1674 / 1272 | 3770 / 1674 / 1272 | 3770 / 1674 / 1272 | 3770 / 1674 / 1272 | 3770 / 1674 / 1272 | 3770 / 1674 / 1272 |
Gyári gumiabroncsok | 185/60R14 | |||||
Fogyasztás |
Honda CRX Del Sol
3. generáció 1992-97
A harmadik generációs CRX az 5. generációs Honda Civicel együtt mutatkozott be, és Honda CRX Del Sol névre hallgat. Nem véletlen. Mind a két autó azonos padlólemezre épült, ha a két autó tervrajzát (3 ajtós Civic és a CRX Del Sol) egymásra vetítjük, akkor ez pontosan látszik. A Del Sol egy targa tetős két személyes (itt már a Honda nem akarta elhitetni hogy +2 személy, mint a az előző 2 generáció esetében) sport coupe. Akkoriban újdonságnak számító automatikus tető kiemelő rendszerrel is lehetett vásárolni, melynek lényege, hogy gombnyomásra a targa tető hirtelen a csomagtartóba kerül, vagy vissza a helyére. Igaz ezzel a csomagtartó mérete minimálisra csökkent, sokan már csak ez miatt sem kérték ezt a rendszert. Motorválasztéka az 5. generációs Civic-ből való. Nálunk leginkább az 1.6 literes SOHC VTEC 125 lóerős, és a szintén 1.6 literes DOHC VTEC 160 lóerős (VTI) motorral kínálták, kézi és automata (esi-t csak) váltóval egyaránt. Futómű az 5. generációs Civicből ismert független felfüggesztést kapta meg, így legalább olyan jó mint elődjében.
Technikai adatok
ESi | VTi | |
1.6 D16Z | 1.6 B16A | |
Motor | 4 hengeres soros motor, SOHC, 16 szelep, VTEC | 4 hengeres soros motor, SOHC, 16 szelep, VTEC |
Kapacitás | 1590 cc | 1595 cc |
Sűrítési arány | 9.2:1 | 10.2:1 |
Teljesítmény | 125Le / 92kw 6500 | 160Le / 118kw / 7600rpm |
Maximális Nyomaték | 142Nm / 5200rpm | 150Nm / 7000rpm |
Önsúly | 1100Kg | 1120Kg |
Legnagyobb sebesség | 195 Km/h | 215 Km/h |
Gyorsulás 0-100 km / h | 8.7s | 7.3s |
Hossz / szélesség / magasság | 4005 / 1695 / 1255 | |
Csomagtartó |
? |
|
Gyári gumiabroncsok | 185/55R15 |
A sorozat "félig-meddig" utódja a Honda CR-Z, mely inkább a környezettudatosságra lett kihegyezve.