Honda

A legendás. 1983-as bemutatása óta, a mai napig rengeteg rajongója akad. Három szériában gyártották, és mind a három a mai napig igen kelendő portéka a használtautó piacon. Súly és teljesítmény aránya kiváló, ehhez társul még a sportos agresszív megjelenés. Kevesen tudják, de a CRX először nem sportautónak készült, hanem egy 5 literes határ alatt fogyasztó fiatalos kisautónak. Természetesen mára már kultusza van a Honda CRX autóknak.



Honda CRX
1. generáció 1983-1987

 

 

Ez volt az első generációs Honda CRX, amely részben a 3. generációs Honda Civicre épült. Fő cél a fogyasztás és teljesítmény és vezetési élmény összhangja volt. Ez annyira jól sikerült, hogy talán a mai napig a legismertebb Honda modellsorozat az összes közül, és hatalmas rajongó tábort szerzett magának az évek során. Persze a jó teljesítménynek köszönhetően sok darab semmisült meg az idők folyamán, ezért ritkaság egy-egy szépen megőrzött, megépített első generációs CRX....  Eleinte az Amerikai belpiacon (USDM) hátsó üléssor nélkül forgalmazták, Európába azonban a már jól ismert 2+2-es ülésrendszerrel került, bár az első és második generációra is jellemző, és a tulajok is vállalják, hogy a hátsó üléssor inkább büntető pad. A fentebb említett üzemanyag fogyasztási "versenyt" az 1.3 literes 57lóerős motor nyerte, melynek fogyasztásától a mostani Toyota Prius tulajok is elsárgulnának az irigységtől. Persze egy CRX-et még vezetni és élvezetes ez mellett. Sokan a gokartokhoz hasonlítják a vezetési élményt, a kiváló kormányzás, és alacsony építés mellé társult súly/lóerő aránynak köszönhetően.

Technikai adatok
 

  USA   Japán / Európa Európa
    Japán
  1984-1987 1985 1986-1987   1984 1985-1987 1986-1987
  DX HF Si Si   1.5i 1.6i-16 1.6i-16
Kapacitás 1488 cc 1342 cc 1488 cc 1488 cc   1488 cc 1590 cc 1590 cc
Motor SOHC 12V / carb SOHC 12V / carb SOHC 12V / EFI SOHC 12V / EFI   SOHC 12V / EFI DOHC 16v / EFI DOHC 16v / EFI
Sűrítési arány 9.2:1 10.0:1 8.7:1 8.7:1   8.7:1 9.3:1 9.3:1
Teljesítmény 76 @ 5500 60 @ 5500 91 @ 5500 91 @ 5500   100 @ 5750 135 @ 6500 125 @ 6500
Maximális Nyomaték 84 @ 3500 73 @ 3500 93 @ 4500 93 @ 4500   96 @ 4500 112 @ 5000 103 @ 5500
Szabályzás 6500 rpm 6000 rpm 6500 rpm 6500 rpm   6500 rpm 7000 rpm 7000 rpm
0-60 mph 10.1 sec ~ 12 sec 8.7 sec 8,5 mp   8,5 mp 7.5 sec 7.7 sec
negyed mérföld 17.2 sec 18,6 mp 16.2 sec 16,7 mp   16,8 mp 16.0 sec
 
16.2 sec
végsebessége 169 km/h 150 km/h 185 km/h 185 km/h   185 km/h 202 km/h 197 km/h
Sebességváltó  áttételek 2,38 / 1,76 / 1,18 / 0,85 / 0,71 2.92 /? /? /? / 0,65 3,30 / 1,99 / 1,35 / 1,00 / 0,79 2,92 / 1,76 / 1,19 / 0,87 / 0,71   2,92 / 1,75 / 1,18 / 0,85 / 0,71   3,18 / 1,94 / 1,35 / 1,03 / 0,88
Sebességváltó
Végáttétel
4.27 3.58 4.27 4.40   4.27
 
3.87
Fékek elöl / hátul 9.1 "hűtött tárcsa / 7.1"
(tömör tárcsa / dob a HF modellen)
7.5 "hűtött tárcsa / 7.1" 7.6 "hűtött tárcsa / 7.1" drum
Gumiabroncsok 175/70R13 Michelin MXL, 13x5.0 "acél 165/70R13 175/70R13 Michelin MXL, 13x5.0 "-os könnyűfém 185/60R14 Yokohama AX323, 14x5.0 "-os könnyűfém   175/70R13 Bridgestone (Eur), 13x5.0 "könnyűfém 185/60R14, 5.0x14 "könnyűfém 185/60R14 Dunlop SP Sport, 5.0x14 "könnyűfém


 

Honda CRX
2. generáció 1988-1992

 

 

A klasszikus mindenki által ismert 2. generációs CRX. Korát megelőző, és a mai napig időtálló formavilág jellemzi. 1988-ban áttervezték a Civicet, és ezzel együtt a CRX is új formát kapott, mely még sportosabb, még vadabb megjelenést adott az autónak. futóműve is jelentősen módosult, hiszen a testvérmodell 4. generációs Civic futóművét kapta meg, így már elöl hátúl független felfüggesztéssel rendelkezett. A választék 5 motorból állt, melyek sorrendben: 1.5l HF (62Le/4500rpm), 1.5l DX (92Le/6000rpm), 1.6l Si (108Le/6000rpm), 1.6l DOHC (130Le/6800rpm) és végül a B16A1 VTEC (152Le/7600rpm). Az Integra után a második Honda volt, mely megkapta a VTEC, változó szelepvezérlésű motort. Japán piac a B16A motort kapta, mely az SiR jelzéssel került forgalomba 159Le teljesítménnyel. Európa i-VT néven kapta meg a B16A1 motort, mely 152 lóerős teljesítményt tudott magából kipréselni. Jellegzetessége a hátsó lámpák felett megtört szélvédő, vagy akár mondhatnánk úgy is, hogy az átlátszó csomagtér ajtó. A DOHC motorral szerelt változatokat úgymond "púpos" géptetőről lehet felismerni, illetve az i-VT modellt az első átalakított lökhárítójáról. Idős kora ellenére ma is az egyik legkeresettebb elérhető árú sportautó, hisz minden benne van, ami az élményautózáshoz szükségeltetik. Tökéletes felfüggesztés, kormányzás, erős motor a könnyed lapos karosszériával ötvözve, alacsony vezetési pozíció. Talán csak egyetlen "hibája" van, hogy könnyű szerkezeténél fogva, a mai autók közt nagyon gyenge az ütközés védelme. Pont ezen okok miatt, mára nagyon kevés a törésmentes példány belőle.  

 

Technikai adatok
 

  HF DX Si 1.6i 1.6i-VT 1.6 SiR
Motor 4 hengeres, SOHC 8 szelep 4hengeres, SOHC 16 szelep 4 hengeres SOHC 16 szelep 4 hengeres DOHC 16 szelep 4 hengeres DOHC 16 szelep VTEC 4 hengeres DOHC 16 szelep VTEC
Kapacitás 1493 1493 1590 1590 1595 1595
Sűrítési arány 9.6:1 9.2:1 9.1:1 9.5:1 10.2:1 10.2:1
Teljesítmény 62le / 4500rpm 92Le / 6000rpm 108Le / 6000rpm 130Le / 6800rpm 152Le / 7600 rpm 159Le / 7600 rpm
Maximális Nyomaték 90Nm / 2000rpm 89Nm / 4500rpm 100Nm / 5000rpm 106Nm / 5700rpm 112Nm / 7100rpm 116Nm / 7100rpm
Önsúly 870kg 940kg 970kg 1000kg 1000kg 1000kg
Legnagyobb sebesség            
Gyorsulás 0-100 km / h 12s 10.1s 9.5s 8.5s 8.1s 7,9s
Hossz / szélesség / magasság 3770 / 1674 / 1272 3770 / 1674 / 1272 3770 / 1674 / 1272 3770 / 1674 / 1272 3770 / 1674 / 1272 3770 / 1674 / 1272
Gyári gumiabroncsok     185/60R14      
Fogyasztás            


 

Honda CRX Del Sol
3. generáció 1992-97

 

 

A harmadik generációs CRX az 5. generációs Honda Civicel együtt mutatkozott be, és Honda CRX Del Sol névre hallgat. Nem véletlen. Mind a két autó azonos padlólemezre épült, ha a két autó tervrajzát (3 ajtós Civic és a CRX Del Sol) egymásra vetítjük, akkor ez pontosan látszik. A Del Sol egy targa tetős két személyes (itt már a Honda nem akarta elhitetni hogy +2 személy, mint a az előző 2 generáció esetében) sport coupe. Akkoriban újdonságnak számító automatikus tető kiemelő rendszerrel is lehetett vásárolni, melynek lényege, hogy gombnyomásra a targa tető hirtelen a csomagtartóba kerül, vagy vissza a helyére. Igaz ezzel a csomagtartó mérete minimálisra csökkent, sokan már csak ez miatt sem kérték ezt a rendszert. Motorválasztéka az 5. generációs Civic-ből való. Nálunk leginkább az 1.6 literes SOHC VTEC 125 lóerős, és a szintén 1.6 literes DOHC VTEC 160 lóerős (VTI) motorral kínálták, kézi és automata (esi-t csak) váltóval egyaránt. Futómű az 5. generációs Civicből ismert független felfüggesztést kapta meg, így legalább olyan jó mint elődjében.


Technikai adatok
 

  ESi VTi
  1.6 D16Z 1.6 B16A
Motor 4 hengeres soros motor, SOHC, 16 szelep, VTEC 4 hengeres soros motor, SOHC, 16 szelep, VTEC
Kapacitás 1590 cc 1595 cc
Sűrítési arány 9.2:1 10.2:1
Teljesítmény 125Le / 92kw 6500 160Le / 118kw / 7600rpm
Maximális Nyomaték 142Nm / 5200rpm 150Nm / 7000rpm
Önsúly 1100Kg 1120Kg
Legnagyobb sebesség 195 Km/h 215 Km/h
Gyorsulás 0-100 km / h 8.7s 7.3s
Hossz / szélesség / magasság 4005 / 1695 / 1255
Csomagtartó

?

Gyári gumiabroncsok 185/55R15


A sorozat "félig-meddig" utódja a  Honda CR-Z, mely inkább a környezettudatosságra lett kihegyezve.