Mi az a IMA?
Nyugalom, semmi vallási hittérítés nem történt a Honda környékén. Csupán az Integrated Motor Assist rövidítése. Lényegében egy hibrid hajtású autót takar. A hibrid autók annyiban térnek el a tisztán üzemanyaggal, illetve tisztán elektromossággal vagy egyéb pl. hidrogénnel hajtott autóktól, hogy itt az elektromotor és a benzin motor egyaránt szerepet kap. Így, hogy mindkét motor dolgozik, csökken a CO2 kibocsájtás, és a fogyasztás is. Sok fajta hibrid rendszer létezik, de 3 fő csoportra oszthatók:
1. Párhuzamos hibridek: A benzin motor a fő energiaforrás, az elektromotor csak besegít ha szükség van rá
2. Kombinált hibridek: A benzin motor és az elektromotor egyszerre dolgozik, miközben a benzinmotor tölti a ez elektromotor generátorát.
3. Azok a hibridek melyeknél a benzinmotor csak az akkumulátort tölti az elektromotornak.
A Honda IMA rendszer alapja, hogy a benzinmotor a fő hajtóerő. Ezért az egyes típushoz sorolandó az IMA rendszer.
Miként működik?
Mivel a motor adja le a fő teljesítményt, de mellette az elektromotor, ezért egyszerre is letudják leadni a teljesítményt, illetve külön-külön is, ami a vezetési élményt növeli, és a fogyasztást csökkenti. Ez a rendszer egy fokozatmentes CVT váltón keresztül adja át az erőt a kerekeknek.
A rendszer a következőképpen üzemel:
- Ha várakozunk egy lámpánál a motor leáll automatikusan, és a fék felengedésekor automatikusan be is indul.
- Álló helyzetből gyorsítva az elektromotor és a motor egyszerre ad le kisebb teljesítményt, elérve a maximális nyomatékot, és kevesebb fogyasztást.
- Alacsony sebességgel történő haladáskor csak az elektromotor dolgozik. (nulla fogyasztás)
- Menet közbeni átlagos gyorsításkor, vagy nagyobb sebességű haladáskor a benzin motor dolgozik csak.
- Hirtelen nagymértékű gyorsításkor a benzinmotor és az elektromotor egyszerre dolgozik.
- fékezéskor pedig a motor nem dolgozik, viszont a fékezési energiát visszatölti az akkumulátorba.
Működése videókkal illusztrálva:
Forrás: http://world.honda.com/