Mi a VTEC ?

Elsősorban biztosan nem V-tech ahogy sokan írják, mert az egy magyar fiúzenekar, és nem sok közük van a Honda motorokhoz. A VTEC a Honda CBR 400-as motorból eredő technológia (ott még REV volt, azaz modulált szelepvezérlés). Jelentése: Variable Valve Timing and Lift Electronic Control, mely nem más mint egy változó szelepvezérlés. Ez volt az első ilyen rendszer melyet motoriparban használtak. A Honda mérnöke Ikuo Kajitani találta fel. A négyütemű motoroknál használt technológia lényege, hogy a szívó és kipufogó oldali szelepvezérlés állítódik. Ezt a vezérműtengely szabályozza. Megfelelő fordulatszám, és olajnyomás esetén egy szelep kinyit, és megváltozatja a szelepek időzítését, ezzel nagyobb erejű égést előidézve. Lényegében ameddig ez a szelep zárva van, addig a két szélső vezérműtengely bütyök állítja a szelepek nyitását, ám mikor a VTEC szelep aktiválódik, a középső nagyobb bütyök veszi át ennek feladatát, azáltal, hogy összeköttetésbe kerül a két szélsővel (megvalósítása a lenti videókon jól látható), így már csak a középső nagyobb "bütyök" mérete lesz a meghatározó. Ezzel elérhető, hogy alacsony fordulatszám tartományban a motor keveset fogyaszt (ameddig a kisebb "bütykök" vezérlik a szelepeket, és viszonylag visszafogott teljesítménnyel üzemel, ám amint a fordulatszám megemelkedik (pl gyorsításkor 4800-5500 fordulatszám felett) a szelepvezérlés változásának köszönhetően a motor nagyobb teljesítményt képes leadni.

Működése animációval bemutatva:
Forrás: http://world.honda.com/automobile-technology/VTEC/

Működése videókkal illusztrálva:





 

Az első ilyen motort a Honda Integra XSi/RSi modellben alkalmazták 1989-ben, amivel elérték a szívó motoroknál a 100 Le/Liter teljesítményt, az 1.6 literes motornál (160Le/7600RPM).

Jelenleg a legnagyobb VTEC rendszerű motor a Honda Legend -ben található, 3,5 literes motorja (J35A motorkód) 300 lóerőre képes szívó motorként.