Honda
LEGEND
A Honda luxus autója. 1985 óta szerepel a piacon, és sok vetélytársát megszégyeníti felszereltségében, és tudásában. Az Egyesült Államokban ACURA RL néven árulják.
Honda Legend
1. generáció 1985-1990
Az első generációval lépett be a Honda a luxus autók piacára. Eleinte csak szedán, majd később coupe formával is értékesítették. Itt jelent meg sorozatgyártásban a Honda első 6 hengeres 24 szelepes (V6) motorja. 2 literes, 2.5 literes valamint 2.7 literes motorral létezett. A megcélzott korosztály a tehetős középkorú vásárlók, elédesgetve őket a Toyota Crown és Nissan Cedric vásárlói közül. Mérete 4 ajtósként kisebb volt mint coupe formában (Japán adózási rendszerben számított ez sokat akkoriban, ezzel is maguknak faragva előnyt a többi luxux típus közt). Az első volt a kínálatba mely rendelkezett vezető oldali légzsákkal, blokkolásgátlóval, és akkor TKR-nek nevezett kipörgésgátlóval. A kipörgésgátlót elsőként a Honda alkalmazta elsőkerekes autóban. Elől és hátul egyaránt kettős keresztlengőkaros felfüggesztést kapott, valamint PGM-FI üzemanyag befecskendezést. Az "Exlcusive" felszereltség, mint neve is takarja, tartalmazott valódi fal burkolatokat számos választékban, valamint bőr és 100% gyapjú kárpitozást. Továbbá automatikus fényszoró mosó, automata ablaktörlő, kétzónás klíma, krómozott tükrök, valamint az infrás központi zár is rendelhető extra. Az 5 fokozatú kézi váltó csak a 2.0 és 2.5 literes változatokban volt elérhető.
Érdekeség, hogy létezett egy turbófeltöltős változat is. A "Wing Turbo" 1989-ben, mely egy változó geometriás turbófeltöltőt kapott. Ez a 2 literes C20A kódu motorra volt szerelve, így 142KW (193Le) volt a teljesítménye 6000-es fordulaton, és 241Nm a nyomatéka 3500-as fordulaton. Típusmegjelölése: 2.0 Ti Exclusive". Persze szintén nem nálunk, hanem Japánban.
Technikai adatok
2.0 | 2.5 | 2.7 | |
Motor | C20A/C20A Turbó V6 24szelepes PGM-FI / turbó |
2.5 literes V6 24 szelepes PGM-FI | 2.7 literes V6 24 szelepes PGM-FI |
Kapacitás | 1996cc | 2493cc | 2675cc |
Sűrítési arány | 9.0:1 | 9.0:1 | |
Teljesítmény | 107kw/143Le/6300rpm Turbó: 140kw/190Le/6000rpm |
121kw / 165 Le / 6000rpm | 130kw / 180le / 6000rpm |
Maximális Nyomaték | 172Nm/500rpm Turbó: 241Nm/3500rpm |
211Nm/4500rpm | 226Nm/4500rpm |
Önsúly | 1350 kg | ||
Legnagyobb sebesség |
211km/h |
||
Gyorsulás 0-100 km / h | 9.8s | 8.8s | |
Hossz / szélesség / magasság |
4810 / 1735 / 1390 mm |
||
Csomagtartó (VDA standard) | 470liter | ||
Gyári gumiabroncsok | 205/60R15 |
Honda Legend
2. generáció 1990 - 1996
1990 Október 24-én bemutatkozott a második generációs luxus Honda. Elsőként ismét csak szedán kiadásban, majd 1991-ben követte a coupe is. Ennek a generációnak az értékesítése már Európában is elég jól sikerült, lévén a modern és mégis klasszikus megjelenésnek köszönhetően. Az autót ismét felszerelték minden létező extrával, és a biztonság is növekedett. Megjelent az utas oldali légzsák is, valamint ütközésvédelem érdekében a karosszérián is alakítottak. Két felszereltség szinttel lépett a piacra, az "Alpha" és a "Beta". Az Alpha volt a csúcs felszereltség melyhez az előző generációban megismert ABS, bőr kárpit, 100% gyapjú kárpitozás, valamint a kétzónás klíma is járt. Ugyan így újdonságnak számított a projektoros lámpatest. A motorkínálat egy darabból állt, ez pedig a 3.2 literes C32A motor, mely két teljesítménnyel volt elérhető (Type I és Type II) 215 illetve 235 lóerővel. Ez a motor sok szerepet játszott a Honda NSX fejlesztésében, valamint a Legend is alapjául szolgált sok mindenben az NSX-nek.
Érdekességek:
1990-ben Japán belpiacra (JDM) gyártott második generációs Legend kínálata a második autós navigációt. (ez a technológia egyébként az 1981, es Honda Accord és Vigor-ban már megtalálható volt!!!) Ez igaz nem műholdas rendszerű volt, hanem úgymond "gáz giroszkóp" elven működött. Pontos megnevezése az Electro Gyrocator volt. A Honda, a Stanley és az Alpine fejlesztette ki közösen. Ennek elve, hogy bár nem használja a műholdakat az elmozdulás megállapítására, viszont a giroszkóp érzékeli a forgást, és mozgást, (mai okos telefonokhoz hasonlóan) így beállítva műhold nélkül képes meghatározni, hogy a navigációban elhelyezett térképen belül hol tartózkodunk. Ezt pedig egy 6" átmérőjű CRT (katódsugárcsöves, mint a régi monitorok) kijelzőn jelezte vissza, ami a térkép felett helyezkedett el. Ennek ára akkoriban 2.745$ volt. Sajnos Amerikába különböző trükkökkel, szabadalmakra hivatkozva, kevés érkezett, vagy nem is érkezett. (Tippelni lehet, mi volt a szándékuk.... GM-nak akkoriban, még csak hasonló technológia sem volt). egyébként az eszköz könnyűnek sem volt nevezhető, a maga 9kg-os súlyával. Viszont működött. Adatok nincsenek azzal kapcsolatban, hogy hány darab talált gazdára.
1992-ben frissítettek a futóműn, valamint a kerékméretet 16"-ra növelték.
Harrison Ford reklámozta a modellt a Japánoknak.
Dél-Koreai Daewoo márka 93-2000-ig Daewoo Arcadia-ként forgalmazta a délkelet-ázsiai piacokon.
Technikai adatok
3.2 | |
Motor | 6 hengeres V motor PGM-FI 24 szelepes |
Kapacitás | 3.2 liter (3206cc) C32A |
Sűrítési arány | 9.6:1 |
Teljesítmény | 151Kw / 205Le / 5500rpm |
Maximális Nyomaték | 293Nm / 4400rpm |
Önsúly | 1550kg |
Legnagyobb sebesség | 226km/h |
Gyorsulás 0-100 km / h | 8.1sec (8.8 automata) |
Hossz / szélesség / magasság | 4950/1810/1410mm |
Csomagtartó (VDA standard) | 427liter |
Gyári gumiabroncsok | 215/55R16 |
Honda Legend
3. generáció 1996-2004
Harmadik generáció 1996-ban érkezett, növelt hengerűrtartalommal, 3.5 literes lett. Lóerőben a gyarapodás nagyon csekély mindössze 4lóerő. Két felszereltségi szintet lehetett választani a már ismert "Exclusive" és "Euro". Bőr és egyéb extrák továbbra is rendelhetők maradtak. A hangrendszer Luxman típusú prémium. A külső kicsit Európai stílusúvá változott. Megjelent biztonság terén az oldallégzsák is. Ez volt az első legend amit kizárólag szedán karosszériával értékesítettek.
Technikai adatok
3.5 | |
Motor | 6 hengeres V motor PGM-FI 24 szelepes |
Kapacitás | 3.5 liter C35A |
Sűrítési arány | 9.6:1 |
Teljesítmény | 158Kw / 215Le / 5200rpm |
Maximális Nyomaték | 312Nm / 2800rpm |
Önsúly | 1670kg |
Legnagyobb sebesség | 215km/h |
Gyorsulás 0-100 km / h | 9.3 |
Hossz / szélesség / magasság | 4995/1820/1430mm |
Csomagtartó (VDA standard) | 450liter |
Gyári gumiabroncsok | 215/55R16 |
Honda Legend
4. generáció 2004 - 2014
A negyedik generációs Legend 2004-ben mutatkozott be a New York-i Motor Show keretein belül. Persze ott Acura RL néven került kereskedelmbe. Európába 2004 végén érkezett. Motorja 295Le teljesítményűre gyarapodott. A 2004-es évben Japánban az év autója lett. Felszereltsége nagyon magas: intelligens éjjellátó rendszer, mely felismeri a gyalogosokat, gyalogos elütésekor automatikusan felnyíló motorháztető (pop-up). Megjelent a 4 kerék meghajtás is, mellyel a nyomatékok intelligensen osztja el a 4 kerék között, és kanyarodáskor is segít. Utóbbi technológia SH-AWD néven a világon elsőként a Hondánál jelent meg (kattints ide). Felszereltség része továbbá az adaptív tempomat, tolatókamera, aktív zajcsökkentés, vezetői asszisztens (VSA), baleset elkerülő rendszer (CMBS).
3.5i | |||||||||
Motor | V6-os, 24 szelepes, SOHC VTEC- | ||||||||
A motor típusa | J35A8 | ||||||||
Hajtás |
SH-AWD (Super Handling All-Wheel-meghajtó) összkerékhajtással, |
||||||||
Kapacitás | 3,5 literes (3471cc) | ||||||||
Sűrítési arány | 11,0: 1 | ||||||||
Teljesítmény | 295 LE / 217 kW 6200 fordulat / perc | ||||||||
Maximális Nyomaték | 351 Nm 5000-es fordulatszámon | ||||||||
Önsúly | 1920-1800 kg | ||||||||
Legnagyobb sebesség | 250 km / h | ||||||||
Gyorsulás 0-100 km / h | 7,3 sec | ||||||||
Hossz / szélesség / magasság | 4957 / 1847 / 1452 mm | ||||||||
Fordulókör | 12,4 m | ||||||||
Csomagtér | 452 l (VDA) | ||||||||
Gyári gumiabroncsok | 235/50R17 96V 17x8J a könnyűfém keréktárcsák | ||||||||
Fogyasztás |
|
||||||||
Emissziós szabvány | Euro 4 | ||||||||
További műszaki jellemzői | Első futómű: kettős kereszt lengőkaros felfüggesztés stabilizátorral Hátsó futómű: Multi-link független felfüggesztés stabilizátorral Négycsatornás ABS, elektronikus fékerő-elosztó (EBD) és vészfékasszisztens, valamint SH-AWD Tárcsafék (v: 320mm, h: 310mm), ACC |
FACELIFT 2008 -
(modellfrissítés)
Technikai adatok
3.7 | |
Motor | V6-os, 24 szelepes, SOHC VTEC- |
Kapacitás | 3.7 liter (3664ccm) |
Sűrítési arány | 9.6:1 |
Teljesítmény | 295Le / 6200rpm |
Maximális Nyomaték | 371Nm / 5000rpm |
Önsúly | 1670kg |
Legnagyobb sebesség | 250km/h |
Gyorsulás 0-100 km / h | 7,1 |
Hossz / szélesség / magasság | 4957/1845/1450mm |
Csomagtartó (VDA standard) | 450liter |
Gyári gumiabroncsok | 245/45R18 |
Honda Legend
5. generáció 2014 - ...
Jelenleg csak a 2012-es Los Angeles Auto Show egy képe biztos, egy koncepció autóról (Acura RLX). Bemutatása 2014 elején várható.