A modell mely rekord mennyiségben nyerte el a zsűrik és családosok szívét egyaránt. Praktikus, kicsi, belül tágas, megbízható, elérhető árú. Egyenes út volt a sikerhez.
Honda Jazz (city)
1 generáció 1981 - 1986
Az 1981-ben bemutatott Honda City Subcompact kisautó célja a Japán belpiacon, egy városi kisautó megtestesítése. Külföldön számos változatban lehetett kapni. AA alvázkoddal a szedánok, VF a kisteherautók, és FA pedig a cabriolett és a Turbo. Az autó hagyományos elsőkerék-hajtású, és a motor keresztben helyezkedik el. Az ülések ügyes elrendezésével sikerült igen kényelmes lábteret létrehozniuk. Fogyasztás tekintetében jelentős sikereket ért el, ezért nagyon kedvelt jármű lett hazájában.
A motor 1231 cc négyhengeres 44 Le teljesítményű, míg a turbós változat 110Le teljesítményt nyújtott. Váltó 4, vagy 5 sebességes kézi, vagy 2 sebességes hondamatic. A Pininfarnia 1984 Augusztusában megalkotta a kabrió változatot, mely a Turbo II motorját kapta, viszont csak szívóként, így 67Le teljesítményre volt képes. A turbo I és turbo II modell ritkaságnak számít, ugyanis azon kevés hondák közé tartozik, melyeket gyárilag turbófeltöltővel szereltek. A turbo I 100Le, ameddig a turbo II 110Le és PGM-FI !
A kisautó Európában Jazz ként ismert.
Technikai adatok
ER | Turbo II | |
Motor | 4 hengeres soros motor | 4 hengeres soros motor + Turbo |
Kapacitás |
1231 cc |
|
Süritési arány | 8.4:1 | 7.6:1 |
Teljesítmény | 44 LE / 33 kW (4500/min) | 110Le / 81Kw / 5500rpm |
Maximális Nyomaték | ? | 147Nm/300rpm |
Önsúly | 640-810kg | |
Hossz / szélesség / magasság | 3400mm / 1600mm / 1500mm | |
Standard gumiabroncsok | 185/60R13 |
2. generáció 2001-2008
GD1: 1.3 L L13A i-DSI soros 4 hengeres 2WD (Európa: 1.4L)
GD2: 1.3 L L13A i-DSI soros 4 hengeres 4WD (Csak Japánban)
GD3: 1.5 L L15A VTEC soros 4 hengeres 2WD
GD4: 1.5 L L15A VTEC soros 4 hengeres 4WD (Csak Japánban)
GD5: 1.2 L L12A soros 4 hengeres (Europe)
GE3: 1.3 L L13A i-DSI soros 4 hengeres 2WD (2007 Európa 1.4L model. Made in China)
Mi az a I-DSI ?
Rövidítése a “intelligent Dual & Sequential Ignition” avagy, intelligens kettős és szekvenciális gyújtás. Hengerenként 2db gyújtógyertyát használó rendszer. A két gyújtógyertya eltérő sorrendben ad szikrát a motor fordulatszámától függően, ezzel elérve a mindig intenzív tüzelőanyag égetést a hengerekben, valamint a gyertyák V elrendezése végett, a láng terjedését is gyorsítja az égéstérben. Ezáltal elérve a nagy teljesítmény leadást már középső fordulatszám tartományban is. (1.4 esetében 119Nm/2800rpm). A fogyasztása az 1.4-es motornak pl 23km/l, amivel már 2001-ben elérték a 2010-es üzemanyag takarékossági előírást. 2001-ben a motor az Amerikai közlekedési minisztérium által egy "Low Emission Excellence" (azaz kiválóan alacsony, káros anyag kibocsájtású) címet is kiérdemelt.
Egyéb érdekesség lehet, hogy az itthon nem ismert 1.5 literes motort (L15A) a SCCA jóváhagyta 2010-ben a Formula F sorozatban, ezzel lecserélve a Ford Kent motorokat.
Technikai adatok
1.2 | 1.4 | |
Motor | 1.2 literes soros 4 hengeres 8 szelepes i-DSI | 1.4 literes soros 4 hengeres 8szelepes i-DSI |
Kapacitás | 1246cc | 1339cc |
Sűrítési arány | 10.8:1 | 11.0:1 |
Teljesítmény | 57kw / 78Le / 5700Rpm | 61kw / 83Le / 5700rpm |
Maximális Nyomaték | 110 Nm / 2800rpm | 119Nm / 2800rpm |
Önsúly | 1084 kg | 1084 kg |
Legnagyobb sebesség | 170km / h | 170km/h |
Gyorsulás 0-100 km / h | 13.4s | 12s |
Hossz / szélesség / magasság | 3840 / 1680 / 1530 mm | 3840 / 1680 / 1530 mm |
Csomagtartó (VDA standard) | 380liter | 380liter |
Gyári gumiabroncsok | 185/55R15 | 185/55R15 |
További műszaki jellemzői |
3. generáció 2008 - 2013
A sikeres sorozat harmadik (vagy második, kinek, hogy tetszik) generációja 2008 október 17-én a Toky Motor Show keretein belül mutatkozott be. Tengelytávja hosszabb mint elődjének. Szélesebb és hosszabb elődjénél, viszont magassága nem változott, csak belül (+7mm). A fejtámlákat újra tervezték, melynek köszönhetően még egyszerűbb a hátsó ülések variálhatósága. Viszont a csomagtartó a belső tér növekedését 0,58 köbméter csökkenéssel viszonozza. Nálunk kapható két motor továbbra is 1.2 illetve 1.4 literes, de most már i-VTEC rendszerű, motorjai ezáltal még kevesebbet fogyasztanak. A külső design felfrissítették, de finoman, hiszen az előző modell külsejének is köszönhette vonzerejét. A "Magic" könnyen variálható ülésrendszer megmaradt, viszont az említett belső tér növekedéssel elérte a közepes szedánok belső tér kínálatát. A lábtér is növekedett, valamint figyelmet forditottak arra, hogy a kilátás jobb legyen, köszönhetően az "előre tolt" utastérnek. Biztonság terén megjelent a " Modern Ütközési Biztonságu" (ACE) karosszéria szerkezet, az aktív fejtámaszok, és a VSA. Átdolgozták a felfüggesztést, nagyobb fékeket szereltek fel, és a nyomtáv-tengelytáv növekedés is az autó stabilitását segíti. Az 1.4 literes változathoz választható a kategóriában elsőként hat fokozatú manuális sebességváltó is. Az alvázat úgy sikerült átdolgozniuk, hogy a szerkezeti merevség 164%-al növekedett. Átlag fogyasztása pimaszul alacsony. 5.4liter/100km
Technikai adatok
1.2 | 1.4 | |||||||||||||||||
Motor | 1.2 literes soros 4 hengeres SOHC i-VTEC | 1.4 literes soros 4 hengeres SOHC i-VTEC | ||||||||||||||||
Kapacitás | 1198cc | 1339cc | ||||||||||||||||
Sűrítési arány | 10.8:1 | 10.5:1 | ||||||||||||||||
Teljesítmény | 66kw / 90Le / 6000Rpm | 73kw / 99Le / 6000rpm | ||||||||||||||||
Maximális Nyomaték | 114 Nm / 4900rpm | 127Nm / 4800rpm | ||||||||||||||||
Önsúly | 1129 kg | 1133 kg | ||||||||||||||||
Legnagyobb sebesség | 177km / h | 182km/h | ||||||||||||||||
Gyorsulás 0-100 km / h | 12.5s | 11.4s | ||||||||||||||||
Hossz / szélesség / magasság | 3985 (210 után 4100) / 1695 / 1525 mm | 3985 (210 után 4100) / 1695 / 1525 mm | ||||||||||||||||
Csomagtartó (VDA standard) | 335liter | 335liter | ||||||||||||||||
Fogyasztás |
|
|
||||||||||||||||
További műszaki jellemzői | EURO 5 | EURO 5 |
HYBRID VÁLTOZAT
2010-2013
2010 Októberében Japánban bemutatkozott a Hybrid FIT, melynek induló ára az akkori legalacsonyabb volt 20 000 $ kb átszámolva, 4,4 millió forint. Az 1.3 literes benzines motor egy elektromotorral volt kiegészítve, mellyel 3.3literes átlagfogyasztás elérhető. Európában Jazz Hybridként jelent meg 2010-ben a Párizsi Motor Show keretein belül, majd 2011 elején el is kezdték forgalmazni. Ez a modell más lámpákat, hűtőrácsot és választható bőr belsőt is kapott. Valamint egy limitált lime-zöld külső szín is választható volt hozzá, mutatva, hogy mennyire "zöld" autó. A kompakt kialakítású akkumulátor (IPU - Intelligent Power Unit) a csomagtérben a hátsó ülések mögött található. A hajtáslánc a Honda Insight modellével egyezik meg. Egy interjúban Kohei Hitomi (a projekt vezetője) elmondta, hogy A fogyasztás csökkentéshez nagyobb elektromotort, és akkumulátort használtak, illetve a külső tükrök méretét is kisebbre vették a légellenállás csökkentése végett). A fő célközönség a városi kisautó vásárlók körében ez a model pedig sokkal jobban megéri, mint dízel kategória társai, mivel nem csak környezetkímélőbb, de a városi forgalomban a villanymotornak köszönhetően akár azonnal le tud adni nagy nyomatékot.
4. generáció 2015 - ...
A negyedik (vagy harmadik? Az örök kérdés...) generációs Jazz 2013-ban jelent meg a Japán piacon az Amerikában is ismert típusnevén, Honda Fit –ként. Az új Jazz nagyobb mint elődje, hosszabb 9,5cm-el és a tengelytáv is növekedett 2530mm-re. Akárcsak az második generációs (egyébként alváz rokon) HR-V. úgy a Jazz karosszériája is 27%-ban magas szakítószilárdságú acélt tartalmaz (750,980,1500MPa), így nem csak a karosszéria lett könnyebb, de a biztonság is növekedett, természetesen az autó 5 csillagot ért el az EuroNCAP törésteszten. Tervezéskor a méltán közkedvelt előd koncepcióját tartották szem előtt, így nagy változtatások nem történtek, megmaradtak a Magic Seat ülések, a központi üzemanyagtartály, és továbbra is ránézésre kicsi autó maradt, amiben mégis elfér kényelmesen egy család. A Honda globális kis autó alvázát használja, amivel például a második generációs HR-V vel is osztozik. Felszereltsége kisautóhoz mérten parádés: Tempomat, kulcs nélküli indítás és ajtónyitás, tolatókamera, Honda Connect érintőkijelzős multimédia, automata fényszórók, bluetooth, guminyomás ellenőrző rendszer, hogy csak párat említsünk a választható extrák sokaságaiból (bár többsége alapfelszereltség része). Motorokat tekintve egy 1.3 literes i-VTEC és egy 1.5 literes i-VTEC erőforrás áll rendelkezésre, manuális 6 fokozatú kézi kapcsolású váltóval és a CVT fokozatmentes automatával. Fogyasztásra biztos nem lesz panasz, elég a lenti táblázatot figyelni. Bár az autót többi piacon (Ázsia) hybrid hajtással is forgalmazzák az 1.5 literes Atkinson ciklusos (változó sűrítési arányú motor) motorral és 7 sebességes, félautomata, DCT dupla-kuplungos váltóval, jelenleg azonban Európában nem elérhető (Jellemzően a Honda szereti ezeket belpiacon tesztelni első körben). Sőt… Indiában egy 1.5 literes i-DTEC dízel motorral is elérhető…. Az autó továbbra is a világ egyik leginkább közkedvelt kisautója. Ha megfigyeljük hazánkban is töretlen népszerűségnek örvend.
Technikai adatok
1.3 i-VTEC | 1.5 i-VTEC | |||||||||||||||||||||||||
Motor | 1.3 literes soros 4 hengeres SOHC i-VTEC | 1.5 literes soros 4 hengeres SOHC i-VTEC | ||||||||||||||||||||||||
Kapacitás | 1318 ccm | 1498 ccm | ||||||||||||||||||||||||
Sűrítési arány | 10.8:1 | 10.5:1 | ||||||||||||||||||||||||
Teljesítmény | 75kw / 102Le / 6000Rpm | 96kw / 130Le / 6600rpm | ||||||||||||||||||||||||
Maximális Nyomaték | 123 Nm / 5000rpm | 155Nm / 4600rpm | ||||||||||||||||||||||||
Önsúly | 998-1035 kg | 1049-1061 kg | ||||||||||||||||||||||||
Legnagyobb sebesség | 190km / h | 190km/h | ||||||||||||||||||||||||
Gyorsulás 0-100 km / h | 11.2s MT / 12s AT | 8.7s MT / 10s AT | ||||||||||||||||||||||||
Hossz / szélesség / magasság | 4028/1980/1525mm | |||||||||||||||||||||||||
Csomagtartó (VDA standard) | 354liter |
|||||||||||||||||||||||||
Fogyasztás |
|
|
||||||||||||||||||||||||
További műszaki jellemzői | EURO 6 | EURO 6 |